Passion is key

 

TED en zijn talks zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar hoe doen die sprekers het toch? Zo overtuigend en zelfverzekerd op de stip hun verhaal of idee delen? Serge van Rooij werkt bij Bex Communicatie en is dit jaar een van de sprekerscoaches. Hij weet alles over het in elkaar zetten van een goede en boeiende talk. “Je moet écht in je verhaal geloven, dan ben je het meest authentiek.”

Door: Naima el Azzouzi

Wat is jouw rol in TEDxYouth @Brabantlaan?

In deze editie van TEDx ben ik een van de trainers. Tijdens de voorbereiding op het event heb ik met de sprekers gekeken naar de structuur van de talks. Mijn passie is om er voor te zorgen dat mensen hun ideeën goed kunnen vertellen aan het publiek. Het vertolken van een idee gaat vaak mis omdat sprekers te veel willen zeggen of doordat hun verhaal niet goed is opgebouwd. Daardoor haakt je publiek af terwijl ze naar je verhaal luisteren en dat is heel zonde.

Waarom is dat jouw passie?

Ik geloof dat je succesvoller bent in wat je doet wanneer je goed kunt communiceren. Als je bijvoorbeeld een goed idee hebt, is het cruciaal dat je overtuigend aan anderen kunt uitleggen waar je het over hebt. Je hebt namelijk altijd anderen nodig om je idee of droom werkelijkheid te maken. Lukt het je niet, dan zal het altijd een idee of droom blijven. Tijdens de oefensessie heb ik hele gave ideeën voorbij horen komen tijdens de talks, maar de structuur klopte niet altijd helemaal. Daardoor komt de talk niet tot zijn recht. Ik vind het heel leuk om daarbij te helpen, niet alleen bij TEDx. In het dagelijks leven werk ik bij Bex Communicatie en help ik dagelijks opdrachtgevers met hun verhaal zowel op inhoud als vorm.

Is de structuur het belangrijkste van je talk?

Er zijn meerdere dingen belangrijk, niet alleen de structuur. Zo is passie voor je onderwerp erg belangrijk. Je moet er écht in geloven, dan ben je het meest authentiek. Daarnaast is het gebruiken van verhalen ook erg belangrijk. Mensen zijn verhalenmachines. Vertel je iets met veel voorbeelden op een verhalende manier, dan blijft het beter hangen bij het publiek. De kracht van verhalen en de impact die je kunt maken met je idee is ook groter als je iemand mee kan nemen in jouw wereld.

Het thema is unlock possibilities, waar denk jij zelf aan bij dit thema?

Wat mij te binnenschiet is dat ik me nooit zorgen maak om de toekomst van de aarde. Ik heb al heel veel TED talks gezien van jonge mensen en die komen met briljante oplossingen. Ik heb heel veel vertrouwen in de jongere generaties. Ik zeg niet dat zij alle problemen moeten oplossen, maar ik geloof dat daar veel kracht zit en intellect en veel slimme ideeën waardoor wij over 20 jaar een betere wereld hebben dan nu. is ook één van de redenen waarom ik het zo belangrijk vind dat deze mensen een podium krijgen.

Wat is volgens jou de kracht van TED?

TED is ooit heel klein begonnen in een zaaltje in Amerika. Daarmee bereikte het een relatief klein publiek. De allergrootste kracht van TED is de inspiratie en de kennis die voor iedereen met een internetverbinding toegankelijk is. Goede ideeën krijgen nu dus letterlijk een groot publiek. Het zijn

kwalitatief goede talks waar je inspiratie van krijgt. Met sprekers die overtuigend hun verhaal vertellen waardoor je gaat inzien dat ook jij de wereld kan veranderen.

2 Reacties

Laat een reactie achter

Je email adres zal niet worden getoond.

*